Powiatowy Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Jaśle jest uczestnikiem projektu ,,TELLaSTORY – storytelling jako podstawa inspirującego nauczania i efektywnego uczenia się w szkołach podstawowych. Przygotowanie nauczycieli do nowych wyzwań w edukacji”. Projekt jest realizowany w partnerstwie 4 instytucji z 3 krajów – Polski, Czech i Słowenii. Liderem projektu jest Stowarzyszenie MANKO z Krakowa, a partnerami – Powiatowy Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Jaśle, Centrum Edukacji i Kultury w Trebnje /Center za izobraẑevanje in kulturo TrebnjeJavnizavod/ CIK Trebnje w Słowenii oraz Szkoła Podstawowa/Zakladniskola J. Gutha- Jarkovskeho w Pradze – Czechy. Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Celem głównym projektu jest stworzenie warunków do pilotażowego wdrożenia metody nauczania TELLaSTORY, opartej na storytellingu, czyli budowaniu historii, aby uczynić nauczanie i uczenie się na poziomie szkoły podstawowej bardziej zorientowanym
na kompetencje, atrakcyjniejszym i efektywniejszym.
Model zaufania Mike’a Boswortha wykorzystuje siłę opowieści w 3 perspektywach: budowania historii, jej opowiadania oraz empatycznego słuchania. Bezpośrednim owocem tej metody pracy z opowieścią jest więź emocjonalna pomiędzy opowiadającym a słuchającym, która tworzy się dzięki poczuciu bycia zrozumianym, osobistemu zaangażowaniu i empatii.
To właśnie zdolność budowania więzi emocjonalnej jest trzecim, poza kompetencjami
i charakterem, składnikiem Modelu zaufania M. Boswortha. Zdolność budowania więzi emocjonalnej jest kluczowym czynnikiem w budowaniu zaufania pomiędzy ludźmi.
Powiatowy Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Jaśle współpracuje ze Stowarzyszeniem MANKO, Story Seekers Polska oraz partnerami edukacyjnymi z Czech i Słowenii nad wprowadzeniem innowacyjnej metody nauczania opowiadania historii Story Seekers do praktyki nauczania i uczenia się. W ramach projektu zostały zaplanowane następujące działania:
- badanie potencjału i perspektyw szerokiego wdrożenia metody TELLaSTORY jako metody nauczania i uczenia się w szkołach podstawowych /ankietowanie nauczycieli, przeprowadzenie wywiadów z dyrektorami szkół/,
- opracowanie podręcznika dla nauczycieli z przykładami scenariuszy lekcji,
- opracowanie scenariuszy zajęć pozalekcyjnych oraz edukacyjnej gry karcianej,
- szkolenie trenerów w celu przygotowania ich do pilotażowego wdrożenia metody TELLaSTORY,
- prowadzenie pilotażowych szkoleń dla nauczycieli,
- stworzenie portalu z materiałami dotyczącymi metody TELLaSTORY.,
- promocja i upowszechnienie rezultatów projektu.
TELLaSTORY. Storytelling as a basis of inspiring teaching and effective learning.
Grant Agreement number: 2020-1-PL01-KA201-08193